Skender

maandag, januari 30

Geklungel bij De Stemmenkampioen

 

De Stemmenkampioen is een online opiniepeiling van de Vrije Universiteit Brussel en de krant Het Laatste Nieuws. Deelnemers aan deze peiling krijgen wekelijks een email met de vraag zich aan te melden op de webstek van de stemmenkampioen om enkele stellingen te beoordelen. Bij het versturen van die mails is er vandaag iets serieus misgelopen. Niet alleen was de mail 2,9MB groot (ongeveer 1000 keer groter dan vorige week), ze bevatte bovendien de email adressen en wachtwoorden van 618 panelleden...

Intussen lukt het me niet om me aan te melden bij de stemmenkampioen. Misschien heeft iemand anders mijn wachtwoord veranderd of misschien is de webstek tijdelijk niet bereikbaar terwijl ze een oplossing aan het bedenken zijn. Het hele geklungel is hoe dan ook niet echt reclame voor het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de technische kant van de stemmenkampioen.

Ik zit hier dus met een lijst van 618 wachtwoorden en kon het niet laten om een scriptje te schrijven dat voor mij moest uitzoeken welke wachtwoorden het meest gebruikt worden. Dat leverde deze top 3 op (met een nogal vreemde winnaar):

  1. tennisski (5 keer)
  2. tarzan (4 keer)
  3. anneke, napoleon en snoepie (elk 3 keer)

Een gelijkaardig scriptje voor de domeinnamen van de emailadressen bezorgde me deze top 10:

  1. hotmail.com (140)
  2. pandora.be (99)
  3. telenet.be (89)
  4. skynet.be (67)
  5. yahoo.com (30)
  6. scarlet.be (25)
  7. gmail.com (18)
  8. tiscali.be (13)
  9. msn.com (8)
  10. belgacom.net (6)

Update (30 januari 10:08PM): Ze hebben alle wachtwoorden veranderd en vragen de gebruikers om geregeld hun wachtwoord aan te passen. Meer uitleg geven ze niet, ook excuses voor de zware fout zijn er niet bij.

# geschreven door Skender @ 3:04 p.m.
 
www.flickr.com
Overname van mijn eigen teksten en foto's toegestaan mits bronvermelding